23948sdkhjf

Unge flygter fra rugbrødet: Nu svarer brødkæmpe igen

Danmarks største brødproducent: Vi har ikke ramt ny strømning hurtigt nok

Rugbrød skal være meget mere end firkantede klodser. Det mørke brød skal produktudvikles til de nye generationer, for ellers går en kernesund dansk tradition tabt. Sådan lyder det fra Lantmännen Schulstad A/S, der hvert år sælger mere end 100 millioner brød i Danmark.

I denne uge lancerer Danmarks største brødproducent et helt nyt produkt, Rug-Go, der kort fortalt er rugbrød, der er designet som sandwichbrød.

-Vi ved, at danskerne elsker rugbrød. Det siger de igen og igen, når vi laver vores markedsundersøgelser, men vi kan også se, at danskerne alligevel spiser mindre rugbrød, end de gjorde tidligere, siger Trine Søndergaard, marketing og innovationsdirektør i Lantmännen Schulstad, der er ejet af svenske Lantmännen Unibake.

Tager kampen op

Det skal Rug-Go være med til at ændre på. Det er med Trine Søndergaards ord et brød, som virksomheden selv har udviklet helt fra bunden.

Udviklingen af det nye sandwichbrød blev sat i gang sidste år, da salget af rugbrød for første gang nogensinde blev overhalet af hvidt hvedebrød, når man måler på mængderne af frisk brød, der bliver solgt i detailhandlen.

Undersøgelser viser, at det især er de unge, der dropper rugbrødet. I stedet spiser de bl.a. flere sandwiches, der typisk er lavet på hvedebrød.

- Der kommer hele tiden nye vaner og strømninger til Danmark. Sandwich er en af dem, og den strømning har vi ikke ramt hurtigt nok. Men det gør vi nu, siger Trine Søndergaard og tilføjer:

- Det er tankevækkende, at vi i mange år har tænkt, at rugbrød kun kan udkomme i en firkantet klods.

Foruden at lade det nye produkt glide ind i dagligvarehandlen, arbejder Schulstad også på at afsætte det nye sandwichbrød til producenter inden for færdige måltidsløsninger. Det vil føre brødet ryger ind i den del af fødekæden, som bl.a. tankstationer og kiosker landet over har en stor omsætning på.

Godt med fuldkorn

Rug-Go er både nøglehuls- og fuldkornsmærket. Det bygger på Schulstads mest populære rugbrød, Det Gode Solsikke Rugbrød.

-Der er en høj grad af fuldkorn og fiber i det nye brød, og det kommer derfor med en masse sundhedsgavnlige effekter, siger Trine Søndergaard og henviser til Fødevarestyrelsens anbefaling om et dagligt indtag på 90 gram fuldkorn.

Det nye brød bliver lanceret både med traditionelle reklameindslag båret frem af skuespiller Mia Lyhne og suppleret med influencere for at nå til de unge forbrugere.

Schulstad har fået lavet sin egen undersøgelse med 3000 respondenter, der viser et klart faldende forbrug af rugbrød blandt især teenagere. Flugten fra rugbrødet tager fart, når deres forældre ikke længere kontrollerer madpakken.

Pluk fra Schulstads Kernetal 2024

En gennemsnitlig voksen dansker spiser 10,2 skiver rugbrød om ugen

En gennemsnitlig dansker under 18 år spiser 6,1 skiver rugbrød om ugen

I gennemsnit indeholder 3,5 ud af 5 madpakker hos børn og unge rugbrød

I udskolingen falder gennemsnittet til 2,8

49 procent af danske børn og unge samlet spiser rugbrød dagligt

59 procent af 0-5-årige

68 procent af 6-9-årige

51 procent af 10-12-årige

35 procent af 13-15-årige

25 procent af 16-17-årige

36 procent af forældre ønsker, at deres barn spiser mere rugbrød

Hos forældre med børn i udskolingen stiger tallet til 58 procent

21 procent af forældre svarer i undersøgelsen, at deres barn spiser mindre rugbrød i dag end for et par år siden

Kilde: Lantmännen Schulstad Kernetal 2024

Mens 64 procent af den voksne befolkning ifølge undersøgelsen spiser rugbrød dagligt, gælder det kun hver fjerde af de 16-17-årige.

-Vi ved, at der er mange sundhedsgivende effekter i fuldkorn, og vi ved, at kostvaner i ungdommen følger med os ind i voksenlivet. Derfor føler vi også et ansvar for, at rugbrødet får en plads i de unges madvaner. Rugbrød har historisk været og er stadig en central kilde til fuldkorn, og derfor er det så vigtigt, vi holder fast i rugbrød i den danske madkultur, siger Trine Søndergaard.

Derfor skal rugbrød være mere end firkantede klodser.

-Vi tror ikke på, at det flytter noget at prædikere mere rugbrød som vi kender det. Vi skal produktudvikle, og det her er første skridt i en meget lang rejse, siger Trine Søndergaard.

Det nye Rug-Go bages på Lantmännen Unibake bagerier i Estland, mens Schulstads bagerier i henholdsvis Avedøre ved København og Pandrup i Nordjylland bager andet frisk brød til hele Danmark.

LANTMÄNNEN SCHULSTAD A/S
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 1189,4 1080,7 982,3
Bruttofortjeneste 456,8 425,4 390,7
Resultat af primær drift 53,7 43,8 0,7
Resultat før skat 54,3 42,3 0,3
Årets resultat 41,2 34,6 -0,6
Balancestatus 737,7 666,3 645,4
Egenkapital 474,3 433,0 398,3
Antal ansatte 582 585 600
Kilde: CVR

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062